Alhamdulillah, dipanjatkan kesyukuran penuh kepada NYA, dapat lagi saya menaip sesuatu di sini🙂

Saudara saudari ku sekalian, saban hari kita dipertemukan dengan pelbagai kerja yang perlu dibuat dan patut dibuat. Itu semua akan menjadi rutin harian seorang yang bekerja. Begitu juga dengan adik-adik yang masih memegang gelaran ‘Murid, Pelajar dan Mahasiswa’. Kerja buat ialah ‘Belajar dan Terus Belajar’. Kerja untuk terus belajar bukan hanya difokuskan kepada insan yang bergelar Pelajar sahaja. Malah kita sebagai manusia, Kerja buat kita juga masih belajar sehinggakan di liang lahat pun akan mengalami proses pembelajaran itu.

Hari ini saya ke Sekolah lama saya, ” Sekolah Menengah Sains Tun Syed Sheh Shahabuddin, Bukit Mertajam, Pulau Pinang’. Disana saya telah bertemu dengan Puan Kaunselor Sekolah iaitu Cikgu Rosnani. Tujuan saya ke sana adalah untuk membincangkan satu program Motivasi Pelajar yang dirancangkan oleh rakan-rakan se’batch’ saya. InsyaALLAH, semoga segalanya dapat dilaksanakan sedaya mampu dan sekuat azam yang ada:)

Saya merasakan dengan serba sedikit ilmu dan kemahiran untuk melaksanakan program berbentuk motivasi ini, saya dan rakan-rakan mampu untuk merealisasikan cita-cita program ini. Tatkala mengenangkan beberapa siri motivasi yang pernah saya jalankan, saya terasa ada satu ‘Aura’ untuk lebih memotivasikan diri dalam kehidupan ini. Dengan IzinNYA jua, saya mendoakan agar motivasi diri ini sentiasa segar dan ‘panas’ sepanjang masa.

Akhir kata, saya meminjam kata-kata rakan saya, Saudara Muhtar Suhaili, “Hari ini yang merupakan peluang dan ruang terbaik untuk dipergunakan dengan semaksima mungkin untuk memperbaiki semalam. Hari dan detik ini perlu dipergunakan untuk menuntut ilmu, membuat kebaikan, membina jatidiri dan menyebarluaskan kasih dan sayang. Setiap masa dan ketika, hitunglah laba dan rugi, untung dan dosa!

Sekian, bicara tengahari Rabu.

1.54 petang

9 Rabiul Akhir 1429H